تحقیق مفهوم دین، اختیار و اکراه وکاربرد قرآنی آن  شامل  47 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد مفهوم دین و اختیار و اکراه وکاربرد قرآنی آن  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

مفهوم دین وکاربرد قرآنی آن

 ۲-۱-۱٫ مفهوم دین در لغت و اصطلاح

واژه‌ی دین در لغت کاربردهای مختلفی دارد. برخی از کاربردهای آن که در فرهنگ های لغت عربی ذکر شده است عبارتند از: ملت و کیش و آیین، جزا و پاداش و مجازات، حساب و بررسی، اطاعت و انقیاد، چیرگی و برتری، تدبیر امور، اعتقاد به قلب و اقرار به زبان و عمل به جوارح، اسم برای تمام آن چه که بدان پرستش خدا کرده شود [۱].

در کتاب المنجد دین چنین معنا شده است:

تقوا و پرهیزگاری، سیرت و طریقه، عادت و شان، سلطنت و زمامداری و فرماندهی، قضاوت، معصومیت و طاعت. [۲]

اما به لحاظ اصطلاحی شاید نتوان برای دین تعریفی ارائه داد که همگان بر آن متفق القول باشند، زیرا نگاه های متنوع و متفاوتی به واژه دین شده است.

در اصطلاح مذهبی ، دین مجموعه اعتقادات وباورهای فکری وعملی حاصل از آن را گویند.

چنانکه علامه طباطبایی می فرماید : « دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که معارف عملی را به دنبال دارد و جامع همه ی آن معارف یک کلمه است و آن عبارت است از اعتقادات.»[۳]

برخی بزرگان، دین را مجموعه ی عقاید و اخلاق و قوانین و مقرراتی دانسته اند که برای اداره ی امور جامعه‌ی انسانی و پرورش انسان ها می باشد.[۴]

در تعریف مشابه و متداول دیگری، دین را برابر با اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این عقاید دانسته اند.[۵]

بر اساس این تعاریف ، دین مجموعه ای است از اعتقادات و دستورات عملی، اعتقادات آن درباره ی آفریننده ی جهان و امور مربوط به آن مثل ویژگی های آفریننده و دستورالعمل های آن هم لوازم عملی آن اعتقادات است که ممکن است دستورات فقهی، حقوقی، اجتماعی اخلاقی، عرفانی و سیاسی باشد.[۶]

۲-۱-۲٫ موارد کاربرد دین در قرآن

دین یکی از محوری ترین مباحث در قرآن کریم است و از آن روی که این کتاب اصلی ترین و عمده ترین متن مورد اعتماد دین اسلام است، جایگاه ویژه در آن دارد.

واژه ی دین در قرآن کریم در معانی زیر به کار رفته است:

مکافات و جزا: « مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ »[۷] «مالک روز جزاست»

تسلیم و انقیاد: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الإسْلامُ »[۸] «در حقیقت، دین نزد خدا همان اسلام است‏.»

توحید یگانه پرستی: «قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِینِی فَاعبُدُوا ما شئتُم مِن دُونِهِ»[۹]

«بگو: «خدا را مى‏پرستم در حالى که دینم را براى او بى‏آلایش مى‏گردانم. پس هر چه را غیر از او مى‏خواهید، بپرستید»

هر گونه پرستش (خواه پرستش خدای یکتا یا پرستش غیر خدا ):«لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» [۱۰]

«دین شما براى خودتان، و دینِ من براى خودم‏»

هر گونه قانون و دستورالعمل زندگی: « مَا کَانَ لِیَأْخُذَ أَخَاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ» [۱۱]

«او در آیین پادشاه نمى‏توانست برادرش را بازداشت کند»

احکام و قوانین اسلامی : «فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ» [۱۲]

«پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى کوچ نمى‏کنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دین آگاهى پیدا کنند»

در بیش از صدوسی آیه در قرآن، موضوعات مربوط به دین آمده که بخش عمده ی ماهیت و حقیقت دین اسلام را تشکیل می دهد و ما مهم ترین مباحث را در این جا یاد آور می شویم.

الف) دین در نزد خدا : در آیات بسیاری از قرآن کریم به دین راستین و دین مورد رضایت خدا تصریح شده است، چنان چه می فرماید: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الإسْلامُ» [۱۳]

«در حقیقت، دین نزد خدا همان اسلام است‏.»

چنان که ملاحظه می شود خدا برای نوعی از دین که اسلام است رسمیت قائل می شود و بر این حقیقت در آیات دیگری تأکید می کند.

ب) عدم اکراه در دین: از نظرگاه اسلامی ، دینی معقول و پذیرفته است که از روی رغبت و دانایی و شناخت پذیرفته شده باشد نه از روی اجبار و اکراه «لا اِکراهَ فِی الدِّین» [۱۴]، چنان که به این حقیقت حدود پنج بار در قرآن کریم تصریح شده است و خداوند متعال می فرماید:

«وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لآمَنَ مَنْ فِی الأرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» [۱۵]

«و اگر پروردگار تو مى‏خواست، قطعاً هر که در زمین است همه آنها یکسر ایمان مى‏آوردند. پس آیا تو مردم را ناگزیر مى‏کنى که بگروند؟»

چنان که ملاحظه می شود خداوند هیچ گونه اکراه و اجباری را در پذیرش دین به رسمیت نمی‌شناسد و برای چنین پذیرشی رسمیت و ارزشی قائل نیست، چنان چه در آیه ای دیگر بر این حقیقت تأکید می کند و می فرماید:

«وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْیُؤْمِن وَ مَن شَاءَ فَلْیَکْفُر.» [۱۶]

«و بگو: «حق از پروردگارتان [رسیده‏] است. پس هر که بخواهد بگرود و هر که بخواهد انکار کند‏.»

ج) دعوت به دین اسلام : در آیات بسیاری مردم به پذیرش دین اسلام به عنوان دین بر حق و برتر دعوت شده اند چنان چه می فرماید :

«وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الإسْلامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ»[۱۷]

«و هر که جز اسلام، دینى [دیگر] جوید، هرگز از وى پذیرفته نشود، و وى در آخرت از زیانکاران است‏.»


جهت دانلود متن کامل تحقیق مفهوم دین و اختیار و اکراه وکاربرد قرآنی آن  کلیک نمایید


نظرات()   
   
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات