پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر(EQ) به صورت فایل ورد و قابل ویرایش بوده و یکی از پرسشنامه های معتبر در مورد باورهای معرفت شناختی شومر(EQ)   بوده دارای 7  صفحه می باشد

پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر(EQ)[1]

این پرسشنامه ابتدا درسال ۱۹۹۰ به منظور بررسی باور های معرفت شناختی دانشجویان تعلیم شد وسپس در سال ۱۹۹۲ پس از تجدید نظرهایی که در آن به عمل آمد برای بررسی باور های معرفت شناختی دانش آموزان دبیرستانی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

شومر (۱۹۹۰) پرسشنامه ۶۳ سؤالی خود را برای سنجش پنج مؤلفه معرفت شناختی پیشنهادی اش معرفی کرد. از این پنج مؤلفه معرفت شناختی، سه مؤلفه به خود دانش (ساختار، قطعیت و منبع) و دو مؤلفه دیگر (کنترل و سرعت) به اکتساب دانش مربوط می شود. شومر برای هر یک از این مؤلفه ها یک مجموعه سؤال تهیه کرد که در ۱۲ بعد گروه بندی می شوند. برخی از مؤلفه ها معرفت شناختی به یک بعد و برخی دیگر به دو یا سه بعد اشاره دارند. تمام گویه ها در یک مقیاس پنج درجه ای طیف لیکرت که از کاملاً مخالفم (یک) تا کاملا موافقم (۵) رتبه بندی می شود.

 این پرسشنامه شامل ۵ مؤلفه و ابعادی به شرح زیر است:

ساده بودن دانش شامل: به دنبال یک پاسخ بودن «۱۱ گویه» و اجتناب از وحدت بخشیدن به اطلاعات «۸ گویه».

قطعیت دانش شامل: اجتناب از ابهام «۵ گویه» و علم قطعی است «۶ گویه».

منبع دانش شامل: اتکا به مراجع علمی «۴ گویه» و عدم انتقاد از مراجع علمی «۶ گویه».

توانایی ذاتی در یادگیری شامل: توانایی یادگیری ذاتی است «۴ گویه»، روش یادگیری آموختنی نیست «۵گویه» و موفقیت ربطی به کار زیاد ندارد «۴ گویه».

یادگیری سریع شامل: یادگیری در اولین تلاش اتفاق می افتد «۳ گویه»، یادگیری سریع و آنی است «۵ گویه» و تلاش مداوم اتلاف وقت است «۲ گویه».


جهت دانلود متن کامل پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر(EQ) کلیک نمایید


نظرات()   
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic