سه شنبه 1 تیر 1395  04:45 ب.ظ

مقاله نیروی محرکه در بالابرها  شامل 68 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  نیروی محرکه در بالابرها می باشد

نیروی محرکه در بالابرها

با توجه به عوامل مهم طراحی از جمله وزن، سروصدا، کنترل، اندازه و ابعاد، حجم و …. پیشنهاد می‌شود که از موتورهای برقی برای نیروی محرکه در بالابرها استفاده شود و با توجه به تحقیقات به عمل آمده تقریباً بیش از ۹۵درصد نیروی محرکه کرین‌ها از الکتروموتورها استفاده می‌شود.

نکات قابل توجه در انتخاب موتورهای کرین

باید ممان ابتدای حرکت بزرگی باشد تا بتواند وزن سنگین بار یا وزن سنگین خود کرین را به حرکت درآورده و در کوتاهترین زمان سرعت کرین را به سرعت ماکزیمم برساند.
بایستی برای روشن و خاموش کردن زیاد مناسب باشند.
تغییر جهت دوران موتور را به آسانی انجام دهد.
باید دور موتور مستقلاً و بدون درنظر گرفتن بار قابل تنظیم باشد.

پارامترهای اساسی در طراحی ریل‌های طولی و عرضی

در طراحی عرضی و طولی به ظرفیت باربری و سرعت حرکت آن نیاز داریم. جراثقال‌ها و بالابرها بر حسب این پارامترها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

جراثقال‌های سنگین موتوری که ظرفیت آنها بیش از سه تن است.
جراثقال‌های کندرو که سرعت حرکت آنها کمتر از m/s5/1 است.
جراثقال‌های تندرو که سرعت حرکت آنها بیش از m/s5/1 است.
سبک شامل جراثقال‌های دستی و موتوری کوچک که ظرفیت آنها سه تن و یا کمتر است.

برای طراحی ریل‌های طولی و عرضی، نیروهای زیر بر سیستم وارد می‌شود:

الف) نیروی قائم شامل وزن کالسکه و وزن بار؛

ب)‌ نیروی افقی جانبی برابر ۱۰%‌ مجموع ظرفیت جراثقال‌ها و وزن کالسکه متحرک

ج) نیروی افقی طولی (موازی ریل طولی) برابر ۱۵% عکس‌العمل انتهای تیر عرضی که بر ریل طولی ما وارد می‌شود.

تیر را در شرایطی طراحی می‌کنیم که ارتعاش و ضربه عادی در سیستم موجود باشد که در این حالت باید اثرات آن را با اعمال ضریب ضربه مناسبی درنظر بگیریم که ضرایب ضربه با توجه به جدول زیر تعیین می‌گردد:

با توجه به ظرفیت باربری حداکثر ۵ تن و سرعت حداکثر کمتر از ۵/۱ متر در ثانیه جراثقال‌ از نوع سنگین و کندرو است. ضریب ضربه آن را با توجه به جدول زیر بدست می‌آوریم.

رسم دیاگرام خمشی تیر عرضی

p نیروی قائم است که به تیر عرضی وارد شده و ممان MH را بر تیر عرضی وارد می‌کند.

 ممان خمشی در اثر نیروی وزن بر روی تیر عرضی در صفحه افقی وسط تیر .

 Q: نیروی افقی حاصل از رانش است که از تغییرات سرعت دستگاه جراثقال به ریل‌های عرضی وارد می‌شود و ممان My را ایجاد می‌کند. چون در صفحه افقی نقطه نیروی Q وجود دارد. بر اثر این نیرو خیز در صفحه قائم مطرح نمی‌شود.

برای محاسبه تنش در دو صفحه از فرمول  استفاده می‌شود.

چون  بنابراین تیرآهن IPE30 برای خمش مناسب است.

محاسبات قدرت محور کالسکه

از آنجایی که یکی از محورهای کالسکه - می‌باشد، — آن محور چرخ دنده‌ای نصب می‌شود تا با — خروجی گیربکس درگیر شود و باعث به حرکت درآوردن کالسکه روی ریل عرضی گردد. نیروی محرکه کالسکه باید قادر باشد. برای به حرکت درآوردن کالسکه به نیروی اصطکاک حاصل از وزن بار و وزن کالسکه غلبه کند. در این حالت وزن بار و وزن کالسکه مجموعاً ۶ تن درنظر گرفته می‌شود.

ضریب اصطکاک برای فولاد روی فولاد از جدول ضریب اصطکاک ایستایی مریام  انتخاب می‌شود.

 اگر راندمان مکانیکی انتقال قدرت برابر ۸/۰ باشد، داریم:

 قدرت لازم برای به حرکت درآوردن کالسکه Hp=10 اسب بخار می‌باشد.

محاسبات مربوط به چرخ دنده‌های کالسکه

برای محاسبات طراحی، چرخ دنده‌ها را به طور تجاری به سه دسته تقسیم کرده‌اند که دارای حد سرعتی نیز می‌باشند.

۱٫ چرخ دنده‌های تجاری دسته ۱:

این چرخ دنده‌ها بوسیله تیغه فرز یا روش‌های دیگر ساخته شده‌اند که سرعت آنها کمتر از  بوده و نیروی دینامیکی آنها برابر است با:

 چرخ دنده‌های تجاری دسته ۲:

دارای سرعت گام کمتر از  می‌باشند که Fd برابر است با:

 چرخ دنده‌های تجاری دسته ۳:

که اینگونه چرخ دنده‌ها دقیق و سنگزده

همچنین با توجه به چرخ دنده‌های استاندارد، چرخ دنده‌ها را از نوع ساده محاسبه می‌کنیم که دارای دنده‌های موازی محور می‌باشد و از میان دو چرخ دنده، چرخ دنده کوچکتر و بزرگتر را چرخ می‌نامند.

جهت دانلود متن کامل مقاله  نیروی محرکه در بالابرها کلیک نمایید


نظرات()   
   
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic