مقاله بهبود کیفیت کلی دستگاه چله پیچی کارگاه بافندگی  شامل 72 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد بهبود کیفیت کلی دستگاه چله پیچی کارگاه بافندگی می باشد

ـ۲٫ قدمت نساجی دریزد:

یزد استانی است تاریخی که بنیاد آن را به قبل ازظهوراسلام نسبت می دهند.وجود نامهای چون یزد(ایساتیس)،زارچ،اشکذر،مهریزومیبد موید قدمت و تاریخی بودن این استان است.کشاورزی دراین استان به علت کمی آب وخشکی هوا علی رغم کوشش فراوان ازرونق کافی برخوردار نیست وچنین است که اهالی این دیار ازقدیم الایام حرفه نساجی (شربافی)را پیشه کرده اند وامروزه درصد زیادی ازجمعیت این استان به این حرفه اشتغال دارند.

ازتولید انواع فراورده های دست باف و اشیاء مختلف دستی به مقتضای وضع خاص جغرافیایی منطقه یزد واستمداد وبرخورداراست اکنون با پیشرفت صنعت وماشینی شدن آن اغلب صنایع معمول نمی باشد.

هم اینک نیزاستان یزد یکی ازقطبهای مهم صنعتی کشور هم ازنظر نساجی و هم ازنظر دیگرصنایع محسوب می شود.

۱ـ۳٫ چله پیچی (warping):

منظور از چله پیچی عبارت است از پیچیدن تعداد معینی سر نخ با طول مشخص بصورت موازی بر روی نورد (اسنو) بافندگی.

اگر سیستم بافت پارچه تاری و پودی باشد بعضی یا تمام نخهای تار باید به یک شکل و در سطح موازی با هم قرار گیرند بنابر این نخها از روی بسته های خود باز شده و بر روی اسنو پیچیده می شوند لازم به ذکر است که نخها باید موازی وبا کشش یکسان روی اسنو پیچیده شوند.

قبل از اینکه نخ بر روی اسنو بافندگی پیچیده شود باید تعداد سر نخها مشخص شود که این کار از طریق فرمولهای مربوط به هر نوع چله کشی معلوم می گردد.

ابتدا می بایست مساله محل بسته ها و همچنین جایی که نخ از روی بسته ها باز می شود را در نظر گرفت. همچنین باید به خاطر سپرد که تعداد سر نخها در هر اسنو شامل صدها و حتی هزاران سر نخ می باشد، پس می بایست برای تغذیه هر سر نخ  بر روی اسنو یک بوبین روی قفسه جای داد.

۱ـ۴٫ ماشین چله کشی امید:

این چله کشی نسبت به اقسام دیگر چله کشی های خارجی ساختمان سادهای دارد و ساخت اصفهان می باشد .

این چله کشی دارای قفسه ۹۹ دوکی می باشد . این ماشین دارای قسمت پیچشی به نام تامبور با قطر خارجی ۹۷ سانتی متر می باشد که در قسمت چپ آن صحفه های شیبدار نصب گردیده است و در واقع این ماشین مجهز به سیستم شیب متحرک می باشد . این ماشین مجهز به سیستم برگردان چله با شفت رزوه دار و دارای متراژ مکانیکی است .

 فصل دوم

ساخت

 ۲-۱ طراحی و ساخت قطعه مرکزی :

به دلیل اهمیت تنظیم شیب در چله پیچی و خصوصا تنظیم هماهنگ کلیه شیب ها در ابتدای پروژه پس از بررسی و مطالعه و بازدید از دستگاههای مختلف تصمیم گرقتیم که طرحی ابتکاری را روی این دستگاه پیاده کنیم به همین منظور قطعه ای را از جنس چدن به علت استحکام زیاد را طراحی و ریخته گری کردیم که مشخصات ابعادی آن به صورت ذیل است .

قطر آن ۲۲ سانتی متر و قطر نافی ۱۰ سانتی متر و ارتفاع نافی از روی سطح قطعه ۵ سانتی متر بود دراین مرحله باید سوراخی به قطر ۲/۵۰ میلیمتر در وسط نافی ایجاد می کردیم به همین منظور با استفاده از تراشکاری هم قطعه را ظریفتر و سبکتر کردیم و هم اینکه سوراخ مورد نظر را در آن به وجود آوردیم که شکل تمام شده آن بعد از تراشکاری در ذیل آمده است .

 ۲-۲ فرزکاری قطعه مرکزی :

در این مرحله برای اینکه شیب های ثابت را شیب متحرک تبدیل کنیم می بایست به تعداد شیب های روی دستگاه چله پیچی بر روی قطعه مرکزی به همان تعداد یعنی ۱۲ عدد شیار روی قطعه ایجاد می کردیم به همین منظور پس از بررسی روش های متعدد و مشاوره و راهنمایی از کسانی که در این زمینه تخصص داشتند بهترین روش را روش فرزکاری به ما پیشنهاد دادند چون شیار هایی که ما بر روی محیط این دایره  باید ایجاد می کردیم کاملا باید دقیق و یک اندازه و تقسیم شده روی محیط دایره باشد و دستگاه فرزکاری با صفحه تقسیمی که بر روی آن نصب بود قطعه مورد نظر را به ۱۲ قسمت تقسیم و شیار ها را به ابعاد ۱۰*۳۰ به صورت مستطیل در روی محیط قطعه مرکزی ایجاد کردیم که شکل آن در ذیل آمده است .

۲-۳ تنظیم شیب به صورت دستی

قبل از اینکه ما این طرح را روی این دستگاه پیاده کنیم شیب ها را به صورت تک تک و به صورت دستی توسط آچار پیچ های شیب را شل یا سفت می کردند و زاویه را تغییر می دادند که این سیستم  معایب زیادی داشت که مختصر به چندی از این عیب ها اشاره دارم .

۱- مدت زمان زیادی که باید صرف بازکردن پیچ ها یا بستن یپچ ها برای تنظیم شیب بایدصرف می شد .

۲- به طور حتم هیچ یک از شیب ها با هم مساوی نبوده و هر کدام ممکن بود که زاویه خاصی داشته باشند .

که شکل های مربوط به این دو مورد را در ذیل مشاهده می فرمایید ..

 ۲-۴ اهرم های شیب تامبور

اهرم های شیب تامبور را ما از جنس آهن صنعتی استفاده کردیم که ابعاد آن ۱۰*۲۰ میلیمتر ارتفاع آن را ۴۰ سانتیمتر در نظر گرفتیم و دو طرف این اهرم ها باید سوراخ کاری شده تا یک طرف آن در قطعه مرکزی قرار گیرد دو طرف دیگر در شکاف شیب تامبور قرار گیرد به همین منظور طرفی را که می بایست در قطعه مرکزی قرار گیرد باید در آن سوراخ ۵/۵ میلیمتر ایجاد می کردیم و طرف دیگر آن یعنی طرفی که در شکاف شیب تامبو قرار    می گرفت باید سوراخ ۶ میلیمتر ایجاد می کردیم که شکل ها و تصاویر مربوط به آن در ذیل مشاهده می شود .


جهت دانلود متن کامل مقاله بهبود کیفیت کلی دستگاه چله پیچی کارگاه بافندگی کلیک نمایید


نظرات()   
   
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic